|
|
Autor |
Wiadomość |
Gość
|
Wysłany:
Pon 18:35, 28 Kwi 2008 |
|
TP napisał: |
Macie szansę. Ale trzeba zbierać wszelkie części od tego typu wagonu. Walczyć o zachowanie wszelkiej dokumentacji. Bez tego nie ma szans na utrzymanie sprawnego wagonu zabytkowego.
Wspomnę w Łóz jest pasjonat który posiada własne wagony tramwajowe. Jeden aktualnie jest dopuszczony do ruchu. Drugi - z 1928 roku będzie praktycznie gotowy latem. Pozostaje jeszcze trzeci wagon techniczny przerabiany na imprezowy wagon.
Był w posiadaniu innego pasjonata Jelcz "ogórek". Niestety koszty utrzymanie zmusiły go do sprzedaży tego autobusu. Zarobić na auobusie nie maał z racji obowiązków zawodowych - długie wyjazdy.
MPK Łódź posiada kilka wagonów historycznych. Niestety żadnego który był kiedyś w ŁWEKD. Tylko wagony KEŁ, MZK i MPK. Ostatnio dzięki inicjatywie naszego klubu zaczęto remontować niektóre wagony techniczne/gospodarcze/szkoleniowe. Miały iść na żyletki ale jak zobaczono je po odmalowaniu.... to zmieniły sie plany MPK co do nich. Gorzej z autobusami.
Można. Ale im więcej własnego wkładu w remont wagonu tym większe szanse na powodzenie projektu. Warto przekonać nawet władze że wasza śliczna linia na starówce plus jakiś zabytek szynowy ma szansę być atrakcją ściągająca turystów.
Macie plany przeniesienia zajezdni tramwajowej. Szkoda starego budynku. Warto działać aby go ocalić z zachowaniem jego charakteru. Może tam zgromadzić zabytki waszej komunikacji? Przecież można w środku eksponować nie tylko komunikację miejską. |
Z tym zbieraniem, to nie wiem, czy będzie łatwo. Skąd znaleźc oryginalne siedzenia? W ub. roku bylismy z pomysłem linii turystycznej i wagonu w UM. Zgodzili się na to, o ile my znajdziemy taki wóz i oszacujemy koszt remontu, a oni klepną to w budżet miasta. A co do starej zajezdni, można isc za przykładem szczecińskiego Niemierzyna. |
|
|
|
|
Gość
|
Wysłany:
Wto 10:26, 29 Kwi 2008 |
|
To trzeba zbierać wszystko co się da i to już teraz. Nie ma co czekać. Wiele wagonów po zakończeniu eksploatacji sprzedano jako altanki. Wersja normalnotorowa tj N i 4N w środku niczym sie nie różnią.
Inne drobiazgi - ano szperać wszędzie. Czemu - np. brakujące konsolki dla poręczy sufitowych. Rysunek wykonawczy znalazł się w WKD. Tak w WKD, czemu - bowiem produkowane w latach 20-tych wagony dla EKD i tramwajów dąbrowskich wykorzystywały w większości identyczne detale jak w przypadku wagonów generacji N.
Napisałeś że wasz UM jest przychylny - więc wykorzystać to. Nie znajdzie sie kilku zapaleńców którzy nie będą narzekać na pościerane palce od szlifowania elementów wnętrza wagonu?
Trzeba sie przejechać po innych miastach i popatrzeć na zabytki, wagony techniczne itd. Fotografować detale, szczegóły konstrukcyjne. Zbierać kontakty, szukać kolekcjonerów itd.
Do prac fizycznych wystarczą dwie trzy osoby. Myślę ze nie będzie problem z wynajęciem z MZK elektryka który np. pomoże doprowadzić instalację elektryczną do właściwego stanu.
Tak wyglądał wagon sprowadzony z Bydgoszczy. Zdjęcie wykonane w ostatnich dniach kwietnia 2004 roku.
wózki - kamienie szlifierskie.
A to było w środku. Brakowało większości krzesełek, brak było oryginalnych grzejników. Dwoje z drwi na stałe zaspawane.
Prace zaczęły się po długim weekendzie majowym, gdy wiadomo było że wagon ma być zaprezentowany na najbliższych
obchodach Dni Zgierza. Po niecałych 4 tygodniach pracy doprowadziliśmy wygląd zewnętrzny do przyzwoitego stanu.
W pierwszą niedzielę czerwca tramwaj pojawił się na obchodach Dni Zgierza.
Zbliżenie na wózek pokazuje ze kamienie szlifierskie jeszcze nie były odcięte.
W styczniu 2005 roku przygotowywaliśmy krzesełka kupione od właścicielki altanki (wagonu doczepnego 5ND) - Srock pod Piotrkowem Trybunalskim.
Szczęśliwym zbiegiem okoliczności przez niedopatrzenie pracowników MPK zostały aluminiowe rączki przy krzesełkach.
W marcu 2005 roku finiszowaliśmy prace wewnątrz wagonu. Kilka zdjęć dokumentujących te prace:
28 kwietnia 2005 roku. Zakończenie remontu. Wagon do umycia i przygotowany do jazd próbnych i uzyskania homologacji.
"Mała" różnica jeśli chodzi o wnętrze wagonu patrzą cna zdjęcia z kwietnia 2004 roku....
Jazda próbna - Trasa zajezdnia MKT na Helenówku - Zgierz - Ozorków. Najciekawsze ujęcia:
Wkrótce drugi raz wagon pojawił się na Dniach Zgierza.
Pierwsza "impreza" w wagonie. Trasa Łódź - Konstantynów - Lutomiersk - Łódź - Zgierz - Łódź.
A na koniec finał "wyścigu" M8S konta 5N. jechaliśmy obok siebie na dwóch torach. Motorniczy z M8S nie znając trasy do Zgierza jechał ostrożnie więc Nka była pierwsza na mecie. Przeżegnalibyście się na widok torowiska...
|
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
| |